Vem ansvarar för felaktiga uppgifter som lämnats i samband med köp av fastighet?

Hej, vi har köpt en helt ny fastighet. Vi har nu fått meddelande av Skv att tomtarean är 15% mindre än vad vi fick information om vid köpet av mäklaren. Enl Skv´s fastighetsregister hämtar de sina uppgifter från Lantmäteriet.

Min fråga är... Är det säljarens ansvar att ge korrekta uppgifter ang tomtarea eller är det vi som köpare som är skyldiga att kontrollera att tomtarean stämmer? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i jordabalken (JB).

Vem ansvarar för felaktiga uppgifter som lämnats i samband med köpet?

Enligt 4 kap. 19 § JB svarar säljaren för två typer av fysiska fel i fastigheten:

1. Fel som inte var möjliga upptäcka vid köparens besiktning av fastigheten. Eftersom köparen är skyldig att undersöka fastigheten före köpet så får köparen stå för fel som var möjliga att upptäcka vid besiktningen.

2. Fel som består i att fastigheten avviker från uppgifter om fastighetens egenskaper som lämnats i köpekontraktet eller i samband med köpeförhandlingarna. Det rör sig alltså om ett ansvar för felaktiga uppgifter.

Om säljaren har lämnat en tydlig uppgift om fastighetens egenskaper så är inte köparen skyldig att närmare undersöka uppgiften. En tydlig uppgift om fastigheten kan på så sätt liknas vid en garanti som gör att köparen får åberopa en avvikelse från uppgiften som fel även om avvikelsen var möjlig att upptäcka vid köparens besiktning av fastigheten. Detta gäller dock inte för uppenbart felaktiga uppgifter.

I ditt fall är alltså frågan om säljaren ansvarar för mäklarens felaktiga uppgift om tomtytans storlek. I tidigare rättsfall har högsta domstolen ansett att säljaren ansvarar för uppgifter om tomtytan som lämnas av mäklare i annonser, fastighetsbeskrivningar och prospekt. I ett av fallen hade uppgifterna dessutom bekräftats muntligen av säljaren. Inte i något fall ansågs köparen skyldig att kontrollera uppgifternas riktighet.

Om säljaren ansvarar även i ditt fall beror på hur tydliga uppgifter som har lämnats av mäklaren. Sannolikt ansvarar säljaren för uppgifter som har lämnats i sådana prospekt och fastighetsbeskrivningar som legat till grund för köpet. Om uppgifterna dessutom bekräftats muntligen av säljaren så är det inget tvivel om att säljaren ansvarar. Sammanfattningsvis gäller alltså att ju fler och tydligare uppgifter som har lämnats desto sannolikare är det att säljaren kan hållas ansvarig för fel i fastigheten.

Vilka krav kan du framställa mot säljaren?

Om en felaktig uppgift har lämnats har du rätt att kräva prisavdrag. Detta innebär i praktiken att säljaren blir skyldiga återbetala en del av betalningen. Prisavdraget bestäms genom en jämförelse mellan fastighetens värde i felaktigt och avtalsenligt skick vid tidpunkten för tillträdet. Frågan är m.a.o., vad fastigheten hade varit värd om uppgiften om tomtytan hade varit sann jämfört med fastighetens värde pga. att uppgiften är felaktig.

Exempel på hur prisavdrag beräknas: Om fastigheten vid tillträdet var värd 1 000 000 kr i avtalsenligt skick och 900 000 kr i felaktigt skick så ska priset sättas ned till 9/10 av priset. Detta innebär at 1/10 av priset ska återbetalas av säljaren.

Om den felaktiga uppgiften har gett upphov till utgifter för dig så kan du dessutom kräva ersättning för dessa av säljaren.

Dessa regler finns i 4 kap. 19 § JB.

Glöm inte att reklamera!

Enligt 4 kap. 19 a § JB måste du påtala felen för säljaren inom skälig tid. Du bör därför påtala felen så för säljaren så snart du har bestämt dig för vilket/vilka krav du vill framställa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare