FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/02/2018

Vem ansvarar för fel i varan vid köp mellan privatpersoner.

Jag köpte ett begagnat objektiv och fick det levererat via postnord. Efter att ha öppnat paketet och inspekterat objektivet så konstaterar jag att det inte fungerar som annonserat, efter att ha vridit och vänt lite på det så faller det isär i princip. Jag mailar säljaren som inte vill ta på sig ansvaret utan tycker att jag ska lämna in det på reparation, vilket jag gör för att undvika konflikt. Reparationskillen säger att objektivet inte går att reparera.

Hur bör jag gå tillväga nu? Ligger ansvaret i den här frågan hos säljaren eller ej?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köp mellan privatpersoner regleras i köplagen (1990:931), och inte i konsumentköplagen.

När du mottog varan hade du skyldighet att undersöka att den var hel och stämde överens med vad som avtalats (köpl § 31). Detta gjorde du och fann att varan var felaktig. Fel ska sedan reklameras inom skälig tid (köpl § 32) och du nämner att du kontaktade säljaren ganska omgående om detta.

Om en vara är trasig när den anländer till köparen är säljaren fullt ut skyldig att åtgärda felet. Den reparation som du tänkte utföra hade därmed varit säljarens skyldighet att betala då han dessutom uppmanat dig att lämna in varan för reparation. Kan inte felet avhjälpas ska säljaren betala tillbaka det belopp som köparen betalt, varan ska återlämnas till säljaren och köpet går därmed åter. (köpl § 30)

Om säljaren vägrar betala tillbaka ställer du en fordran till honom (likhet med faktura), med datum, varans namn, orsak till återleverans, summa, samt sista återbetalningsdag. Lämna meddelande i fordran att om ej betalning sker före sista återbetalningsdag utgår ränta på beloppet i enlighet med räntelagen (1975:635) i form av dröjsmålsränta. Det finns även möjlighet att begära avkastningsränta från den dagen då säljaren mottog betalningen från dig och han sedan ska betala tillbaka efter att köpet hävts (köpl § 65 st 2). Som du ser är det av stor vikt att betalningen går åter så snart som möjligt.

Sista utvägen för utebliven betalning är anmälan om ett betalningsföreläggande hos kronofogden. En sådan kostar 300 kr men kan sedan läggas till i den begärda ersättningen från säljaren.

GLÖM INTE!! ATT SKICKA TILLBAKA VARAN

Hoppas det löser sig på enklaste väg

Jennie NilssonRådgivare