Vem ansvarar för att måla om huset som hyrs ut?

Vi hyr ut vårt hus och min undran är vem som ska stå för kostnader för tex målning av utsidan av huset? Även om det behöver bytas ut bräder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vem som ansvarar för reparationer och löpande underhåll av ett hus som hyrs ut för permanentboende. Jag utgår också från att det inte är en bostadsrätt ni hyr ut.

Regleringen

Lagreglerna finns i jordabalkens tolfte kapitel, den s.k. ”hyreslagen” (HyresL). Nämnda kapitel används när hus eller delar av hus upplåts till nyttjande mot ersättning. Om parterna har kommit överens om något som avviker från vad som står i lagen, och detta är till nackdel för hyresgästen, så gäller som utgångspunkt lagens regler i stället (1 § HyresL).

Hyresvärdens ansvarsområde

Hyresvärden har som huvudregel en underhållsplikt. Denne ansvarar för att såväl vid tillträdet som under hyrestiden hålla bostaden i ett sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen på orten är i acceptabelt och beboeligt skick (”fullt brukbar”, se 9 § första stycket och 15 § första stycket HyresL). ”Skick” är ett vitt begrepp och innefattar både boendets fysiska skick samt annat mera subjektivt, så som bullerstörningar. Inom ramen för hyresvärdens ansvar ligger också en reparationsskyldighet; att med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av försämring genom ålder och bruk. Notera dock att det gällande enfamiljshus är möjligt att avtala om något annat – d.v.s. att hyresgästen har ansvaret eller att ingen har det (15 § andra stycket HyresL).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är det alltså hyresvärden som ansvarar (och därmed får stå kostnaderna) för löpande reparationer och dylikt, men det går att komma överens om något annat i vissa fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare