Vem ansvarar för att byta trasig glödlampa i köksfläkt och ugn

Hej

Vem ansvarar för att byta trasig glödlampa i köksfläkt och ugn i en hyresrätt

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Jordabalken 12 kap 15 § framgår att hyresvärdar ska stå för att ombesörja lägenheten. Detta innefattar åtgärder som att tapetsera om, måla och byta ut sedvanliga delar till följd av slitage och ålder eller reparera vitvaror i köket. Vad kommer till byte av glödlampor utgör dessa vanligtvis löpande underhåll som hyresgästen själv ska stå för. Vad gäller ugnen utläser jag även att det rör sig om en trasig glödlampa och jag skulle tro att det landar i samma bedömning som vid köksfläkten. Om ugnen istället är trasig kan du felanmäla detta till din hyresvärd.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med din hyresvärd för ett fullgott svar om vad just dessa kan hjälpa till med och vad just ert avtal säger, om du är osäker.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Du är varmt välkommen att vända dig till oss igen om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare