Vem ansvarar för att åtgärda anmärkningar på ventilationen i bostadsrätt?

Undrar vem som blir ansvarig att åtgärda anmärkningar från OVK kontroll? Gäller bostadsrättsförening. Köpte lägenheten med godkänd OVK kontroll och har inte själv gjort några ändringar i lägenheten sedan inflytt och vid nästa OVK kontroll blir den inte godkänd. Vem är då ansvarig att åtgärda anmärkningara, föreningen eller den enskilde medlemmen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av bostadsrättslagen (BrL.). Med OVK-kontroll så tolkar jag det som att du menar obligatorisk ventilationskontroll.

Vem ansvarar för att åtgärda anmärkningarna?

Bostadsrättshavaren ansvarar för att hålla lägenheten i gott skick. Bostadsrättshavaren ansvarar inte för ventilationskanalerna om dessa tjänar fler än en lägenhet (7:12 § BrL). Exempelvis: Om det handlar om en ventilationskanal som bara är kopplad till din lägenhet så är det du som ansvarar för att hålla efter den. Men är det en gemensam lösning för fler lägenheter än enbart din så är det föreningen som ansvarar för att den hålls i gott skick (7:4 § BrL).

Beroende på vad anmärkningarna syftar på är det alltså olika vem som är ansvarig för att åtgärda dem. En tumregel som man kan använda är att bostadsrättshavaren endast är ansvarig för allt som endast hör till sin lägenhet. Medans föreningen ansvarar för det gemensamma. Det går alltså inte att ge ett närmare svar på din fråga utan att närmare veta vad anmärkningarna innefattar.

Avslutande ord.

Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (se länk) eller om du har fler frågor är du mer än välkommen att skicka de på vår hemsida! Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare