FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/12/2019

Vem äger minderårigs moped?

Hej.

Min man och hans 16 åriga son har en massa samtal ang. Äganderätt på en moped som min man köpte som present som va meningen att sonen skulle få bruka till han va tillräckligt gammal för att börja med körkortet och som hans son skulle få använda så länge han bodde hos sin pappa.

Men nu har sonen valt att flytta till sin mamma och min man valde att sälja moppen som står på min man samt de är han som har betalat försäkringen på den samt köpt saker för att laga den. Nu håller min mans son på och hotar med att han ska anmäla sin pappa om han inte får pengarna för den.

Om min man inte har gett den till honom utan det va meningen att den skulle gå vidare till nästa barn. Kan han verkligen anmäla sin pappa då? Och kan min man åka dit på det?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Sonens rätt till mopeden

En minderårig är inte myndig och får inte råda över sin egendom (9 kap 1 § Föräldrabalken). Det enda undantaget för denna regel är om den minderåriga själv förvärvat pengarna, vilket du skriver inte är fallet (9 kap 3 § Föräldrabalken). I de fallen kan man kontakta överförmyndaren i kommunen för attfå tillstånd att förfoga över egendomen ändå, i uppfostrings- eller välfärdssyfte.

Sonen har ingenting som visar, varken i form av dokument eller i överenskommelser med föräldrarna, att han äger mopeden. Mopeden har förvisso köpts som en present, vilket i normala fall hade inneburit att den är en gåva. I det här fallet har dock fadern gjort förbehåll som indikerar att han bara hade som avsikt att ge rätt till sonen att förfoga över mopeden, inte äga den. Denna typ av förbehåll har slagits fast av Högsta domstolen i NJA 1981 s.464.

Det är alltså tydligt ur situationen att fadern äger mopeden. Vidare hade sonen pga. sin ålder inte kunnat förfoga över den i alla fall, även om han varit ägaren.

Frågan om anmälning

Det här är ett hot som är jämförligt med när mindre barn hotar med BRIS-anmälningar för att slippa hushållssysslor. Han skulle kunna anmäla detta till Polisen, som inte skulle ta upp det pga. att det inte begåtts något brott. Han skulle också anmäla det till någon annan myndighet, men de skulle inte heller göra något, eftersom det saknas behov av åtgärder.

Anmälning i sig är inte något man behöver vara orolig för, eftersom det krävs att myndigheten som tar emot den agerar för att något ska ske.

Hoppas att ni har fått svar på era frågor

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare