Vem äger häst som två varit med och betalt för och vad gör man om man ensam önskar att ha ansvar för hästen

Jag ensam står som ägare på en häst som jag köpte med hjälp av egna pengar samt bidrag från min mor. Stamboksföreningen har mig registrerad ägare, precis som svenska och internationella ridsportförbundet.

Nu när jag är intresserad av att ta över ansvaret för hästen så tillåter inte min mor det. Vad kan jag göra? Hur ska man tänka om man inte hittar köpeavtalet osv?

Jag är säker på att det finns ett köpeavtal som jag har skrivit under gentemot den gamla ägaren. Men det ligger nedpackat hos mina föräldrar så har ingen möjlighet att få tag på det.

Hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vem äger hästen?
Djur ses enligt svensk rätt som lös egendom. Detta innebär att, rent juridiskt, en häst likställs med t ex. en bil. I detta fall har både din mor och du betalt för hästen när den införskaffades. Utifrån hur din fråga är ställd tolkar jag det hela som att även ansvaret varit delat och att ni där med båda har betalt för de kostnader som medföljer för en häst.

I det fall du och din mamma inte skrivit ett eget avtal på att du ska äga hästen 100 % spelar det ingen roll vem som står på köpekontraktet. Då ni båda varit med och betalt för hästen ses också hästen som samägd. Om inte ett avtal finns er sinsemellan äger ni hästen med lika andelar. Detta innebär att ni äger 50 % av hästen var. Se 1 § samäganderättslagen.

Med samägande följer också en gemensam rätt att förfoga över egendomen. Kort sagt måste ni båda komma överens om de beslut som tas kring hästen, man kan alltså inte ensam bestämma. Detta medför att du inte kan ta över hela ansvaret för hästen om din mor motsätter sig detta. Se 2 § samäganderättslagen.

Vad kan du göra?
Om du önskar att få full äganderätt och därmed också allt ansvar kan du hos tingsrätt ansöka om att hästen ska säljas på en offentlig auktion. Detta kan man göra trots att man som samägare inte kommer överens. Vid en försäljning av detta slag utses en god man som har i uppdrag att genomföra försäljningen, upprätta köpehandling och fördela pengarna. Genom en offentlig auktion har du möjlighet att köpa hästen och på så vis få äganderätten och hela ansvaret. Se 6 § och 8 § samäganderättslagen.

Då det handlar om ett djur, en levande varelse, rekommenderar jag dock att ni försöker komma överens. Detta för att inte djuret på något vis ska fara illa.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare