Växelvis boende vid gemensam vårdnad

Jag och mitt ex har idag gemensam vårdnad om vår 12 åriga dotter samt att vi är skrivna i samma stad. Jag har sedan 2013 arbetat i en annan stad än den jag är idag mantalsskriven i och därmed pendlar emellan.

Kan jag mista vårdnaden om jag skriver mig i den stad jag arbetar i?

Jag har kvar mitt boende i den stad jag idag bor i.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du skriver dig i en annan stad innebär det inte automatiskt att du mister vårdnaden om din dotter. Däremot kan det uppstå en konflikt mellan dig och din före detta huruvida vårdnaden ska fortsätta vara gemensam, vilket skulle kunna föranleda en ändring i vårdnaden genom att ni själva avtalar om den, eller genom att domstol avgör tvisten.

Det har dock betydelse för frågan om din dotter bor med endast en av er eller växelvis mellan er. Om ditt beslut att skriva dig i den stad du arbetar i också innefattar att du och din dotter ska bo där med dig helt eller delvis, kan din före detta sätta sig emot en sådan flytt. Enligt 6 kap. 13 § Föräldrabalken (FB) ska ni nämligen gemensamt ta alla beslut som rör barnets personliga angelägenheter. Enligt samma paragraf 2 stycket sista meningen får den ena vårdnadshavaren inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Beslut av ingripande betydelse för barnets framtid innefattar till exempel barnets bosättning och skolgång. Sådana beslut måste ni således ta tillsammans.

Eftersom det inte verkar på din fråga som att någon flytt är aktuell för dig eller din dotter ska det inte vara några problem att endast skriva dig i en annan stad. Har jag missuppfattat informationen i din fråga får du gärna höra av dig igen så kan jag berätta vidare om just flytt vid gemensam vårdnad.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare