FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/11/2016

Växelvis boende för barn

Hej!

Min dotter är skriven hos mig, 7 år.

Hennes pappa ska flytta till en annan kommun ca4 mil bort och kräver att hon ska bo hos honom varannan vecka. Vilket kommer innebära två timmars pendling per dag. Han har dessutom en hjärnskada där han förlorar närminnet ibland. Vill mitt barns bästa och tagit hand om henne alltid, har fått hjälpa hennes pappa med mycket. Vår dotter har ju rätt till att träffa båda föräldrarna och hon behöver honom men vill inte att hon ska flytta med pendling, förlora kontakten med sina kompisar här mm. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din fråga tolkar jag situationen som att det råder gemensam vårdnad mellan dig och pappan för er dotter, men att hon just nu bor hos dig. I familjerättsliga sammanhang, ska alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge styras av vad som är barnets bästa, 6:2 a FB.

Som förälder, kan man som utgångspunkt, om man väljer att flytta ifrån barnet, inte automatiskt ta med dem till en annan stad. Det är inte för barnets bästa, att slitas från sin vardag, trygghet och stabila tillvaro. Pappan verkar vilja ha växelvis boende, men i förevarande fall, talar mycket emot en sådan boendelösning. Växelvis boende är mera lämpligt när föräldrarna bor i samma stad, då barnets vardag inte blir omständigt eller påverkas negativt. Exempelvis kan barnet fortfarande gå kvar i skolan och träffa sina kompisar.

Därför kan det inte anses som det bästa för er dotter, att hon varannan vecka ska pendla 2 timmar dagligen, då hon troligtvis hade behövt byta skola och således hade hennes vardag och miljö ändrats avsevärt. Visserligen kanske er dotter vill vara med er pappa, och absolut ska hennes vilja räknas in i bedömningen (se 6:2 a § 3 st), men då hon fortfarande är ung så vet en 7 åring inte alltid sitt eget bästa. Dessutom, framgår att pappan har en hjärnskada, vilket kan leda till att han är i sämre läge till att ta hand om er dotter. Många omständigheter talar därför emot att ett växelvis boende i denna situation är passande, och er dotter borde bo kvar hos dig. Dottern kan träffa pappan på helger, lov och liknande.

Hoppas du fick svar på din fråga! Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare