Vattenpipa inomhus på café

Är det tillåtet/lagligt att öppna ett vattenpipecafe där man kan i samband med att fika och äta lättare mat även röka vattenpipa inomhus?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tobakslagen berör alla former av rökning. Enligt 2 § 5 p. är det förbjudet att röka på restauranger och caféer förutom på utomhusserveringen. Det gäller även vattenpipa. Om du skulle öppna ett café med uteservering får alltså vattenpipa bara rökas på uteserveringen och inte inne i lokalen.

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare