FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt28/02/2014

Väsentlig anknytning

Räknas hyreslägenhet som väsentlig anknytning trots att jag kan bevisa att jag inte vistats något i den genom att visa passhistoriken som säger att jag inte varit i Sverige mer än en vecka per år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tar mig friheten att anta att du syftar på de skatterättsliga reglerna i din fråga. Väsentlig anknytning kan definieras annorlunda i andra delar av lagen.

För att avgöra om någon har väsentlig anknytning till Sverige ska, enligt Inkomstskattelagen (IL) 3 kap. 7 §, följande beaktas:

-  om han är svensk medborgare,
-  hur länge han var bosatt här,
-  om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,
-  om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,
-  om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,
-  om han har sin familj här,
-  om han bedriver näringsverksamhet här,
-  om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,
-  om han har en fastighet här, och
-  liknande förhållanden.

Det är inte en uttömmande lista och att bara en punkt är uppfylld betyder inte per automatik att väsentlig anknytning är uppfylld. Att vara svensk medborgare och dessutom behålla en bostad som är inredd för åretruntbruk kan vara tillräckligt.

Det är du som har bevisbördan i frågan under fem år från du flyttade från Sverige, dock endast om du är svensk medborgare eller har varit bosatt här under minst tio år. Att vistas stadigvarande likställs med att vara bosatt.

Om man anses ha väsentlig anknytning kan man ändå undantas från skattskyldighet. Om man på grund av anställning vistas utomlands i minst sex månader är man inte skattskyldig för den inkomst man har av tjänsten, om den beskattas i det landet.

Om anställningen leder till att man vistas utomlands i minst ett år är man inte skattskyldig även om man inte heller beskattas i verksamhetslandet, men bara om det beror på lagstiftning eller administrativ praxis i det landet.

Jag hoppas att det var skatterättsligt du menade och att du fått lite vägledning.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare