Varumärken i film

Är det tillåtet att i kommersiell film visa upp andra varumärken? Till exempel om filmen handlar om hur man kan tänka smart för att ta hand om miljön. Är det då ok att man ser märket på ett tvättmedel när filmen handlar om att ta reda på om man har mjukt eller hårt vatten i hemmet? Eller till exempel se varumärket på en mikrovågsugn när det handlar om hur man effektivast värmer mat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vi har nyligen besvarat en liknande fråga, där svaret behandlade reklam men även är tillämpligt på filmer om de har kommersiellt syfte: http://www.lawline.se/answers/nar-ar-det-otillatet-att-i-kommersiell-reklam-visa-andras-varumarken.

Det jag kan tillägga är att det ofta ligger i företags intresse att få sina produkter visade i filmer och i stora produktioner är detta något som företag ofta betalar stora summor för. Om syftet med filmen är att belysa miljöproblem och deras produkter kan ses som en del av lösningen så kan det nog gälla även i ditt fall, oavsett om det är en större eller mindre produktion.

Mitt förslag är att du kontaktar företagen i fråga och erbjuder att placera deras produkter i din film. Om de svarar att de inte är intresserade av att betala något för det så hade jag bett om att åtminstone få visa deras varumärke gratis, om det krävs enligt resonemanget i det tidigare svaret som jag länkade till.

Hoppas det besvarar din fråga, tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång du har en juridisk fråga! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare