Vart vänder man sig med frågor rörande juristprogrammet?

Hej, det är såhär att jag kommer att läsa ujiken nu under höstterminen men börjar redan nu tänka på om jag blir erbjuden en plats vid Lunds universitetet finns det en chans att överföra/flytta platsen till Uppsala eller Stockholm? För jag har verkligen ingen möjlighet att flytta till lund.

Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan inte med säkerhet svara på din fråga men att döma av informationen som finns tillgänglig på respektive lärosätes hemsidor tror jag att det kommer att bli svårt för dig att byta studieort. Varken juridiska fakulteten vid Lunds eller Uppsala universitet antar studenter genom studieortsbyte utan hänvisar istället studenter som vill byta studieort till det sedvanliga ansökningsförfarandet. Vad gäller Stockholms universitet verkar, av allt att döma, reglerna vara likartade. Jag rekommenderar dig att vända dig till studievägledningen på berörda lärosäten för vidare information i ditt ärende.

I den mån det är svårigheter att hitta lämplig bostad som gör att du inte känner att du har en möjlighet att studera i Lund så finns det nyttig information om hur du gör för att bäst hitta bostad här.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare