Vart vänder man sig för att överlåta andel i bostadsrätt?

Jag äger 75% av en bostadsrätt och vår son 25%.

Nu vill jag överlåta hela till honom, så han står som 100% ägare.

Vart vänder jag mig, förutom att meddela bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det rör sig andel i en bostadsrätt så tillämpas bostadsrättslagen. Ni måste göra två saker för att kunna överlåta andelen till er son.

Först måste du lämna in ett avtal om överlåtelsen till föreningen angående vem som säljer, köper och pris osv. Jag antar att du tänker överlåta din andel i gåva till din son varför du kan upprätta ett gåvobrev. Om bostadsrätten är belånad ses dock överlåtelsen inte som en gåva utan som ett köp varför detta måste anges i ett köpeavtal istället för ett gåvobrev (6 kap 4 § bostadsrättslagen). Överlåtelseblanketter brukar finnas hos föreningen, om inte så har vi mallar på lawline som kan hjälpa dig.

Er son måste senare ansöka och bli medlem i föreningen. Hur er son blir medlem i föreningen regleras i föreningens stadgar (2 kap 1 § bostadsrättslagen).

Det räcker alltså endast med att ni vänder er till föreningen.

Vänligen,

Civan ÖztürkRådgivare