Vart kan man vända sig om man har tvist med sin hyresvärd?

Hej,

Vart ska jag vända mig för dispyt med min hyresvärd?

Kortfattat:

Jag var tills nyligen inneboende med min hyresvärd. Jag betalade hyra för hela perioden jag bodde hos henne.

Jag upptäckte till min förvåning att kronofogden har bestämt att vräka henne efter att hon inte har betalat hyra i ett år. Detta leder till att jag har 48h på mig att flytta ut vilket har orsakat besvär.

Enligt kontraktet som jag skrev på med henne så har jag tre månaders uppsägningstid. Jag skulle vilja föra detta vidare och ta laglig aktion mot henne. Vad har jag för alternativ?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vart kan du vända dig för att vidta aktioner?

Av din fråga framgår att du vill vidta aktion mot din hyresvärd och att du undrar vart du gör detta. Vid tvister mellan hyresvärd och hyresgäst kan hyresnämnden pröva ärendet. Det brukar till exempel kunna röra tvister om man vill hyra ut lägenheten i andra hand men hyresvärden inte ger sitt samtycke, eller om hyresgästen tycker att det är oskäligt hög hyra. Hyresnämnden prövar din tvist kostnadsfritt och du kan läsa mer om vilka tvister de prövar här.

Jag tolkar det som att du vill ha ersättning på grund av de besvär som du tvingats få genom din hyresvärds agerande. Min bedömning blir att just din situation inte faller in under hyresnämndens specialområde, utan att det kan vara mer aktuellt med en stämningsansökan vid tingsrätt. Som huvudregel ska du vända dig till den tingsrätt där din hyresvärd var folkbokförd året innan. Vill du ha hjälp att lämna in en stämningsansökan så att den blir gjord på rätt sätt, samt att driva processen mot din hyresvärd så kan du kontakta mig på emil.bengtsson@lawline.se så återkommer vi med en offert till dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare