Vart går gränsen mellan egenmäktigt förfarande och stöld?

om någon flyttar och låser fast min cykel så jag måste använda bultsax för att få loss den, vad gör sig personen skyldig till då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din beskrivning av problemet som att någon har tagit din cykel, flyttat på den och sedan låst fast den med sitt eget lås. Detta kan utgöra antingen stöld enligt 8 kap 1 § brottsbalken eller egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8 § brottsbalken. Skillnaden mellan dessa är att en stöld kräver att gärningsmannen har tillägnelseuppsåt, medan egenmäktigt förfarande endast kräver att gärningsmannen haft uppsåt att olovligen nyttja annans egendom. Med tillägnelseuppsåt ska förstås att gärningsmannen haft en avsikt att behålla och använda saken som tagits vid gärningstillfället.

Huruvida personen som tagit och låst fast din cykel haft tillägnelseuppsåt är svårt att säga för mig av det jag vet. Att personen som flyttat din cykel låst fast den med eget lås kan tyda på en form av tillägnelseuppsåt, alltså en avsikt att behålla din cykel och göra den till sin egen. Men som sagt kan jag inte på rak arm avgöra om personen kan göras skyldig till stöld eller egenmäktigt förfarande.

Att göra en stöldanmälan hos polisen är ett alternativ om du trots att du fått tillbaka cykeln vill driva målet och få ersättning eller liknande. En stöldanmälan gör du då på polisens hemsida.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare