Varför vill Transportstyrelsen ha information om min alkoholkonsumtion?

Hej fråga mig

Fick förläggande om läkare intyg från transportstyrelse det föstår jag för att haft hjärtainfrakt 2,5 år sen men dom vill också att läkare skulle kommentera min alkoholkonsumtion det jag körde aldrig rattfylleri aldrig blivit stoppad på väg om jag förstår min sjukdomar som påverkar inte på min körkort då varför dom vill kommentar om alkoholkonsumtion?kan dom återkalla körkortet? Jag är inte alkoholist eller når dricker alkohol ibland (fest)men jag är rätt att min blodprov kommer att blir över gränsen

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt körkort kan återkallas endast vid vissa situationer. Exempel på sådan situation är då du gjort dig skyldig till grov vårdslöshet i trafik eller rattfylleri (se 5 kap. 3 § körkortsL. I paragrafen framgår vid vilka andra situationer som ditt körkort kan återkallas). Det innebär alltså att för att du ska kunna få ditt körkort återkallat på grund av alkoholkonsumtion så räcker det inte att det endast är fråga om att du dricker utan det måste vara fråga om något mer "kvalificerat" såsom, som sagt, att du dömts för rattfylleri.

Varför Transportstyrelsen velat ha ett läkarintyg avseende din alkoholkonsumtion kan jag tyvärr inte svara på. Jag föreslår att du ställer frågan till Transportstyrelsen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare