Varför syns strafförelägganden på Lexbase?

Hej!

Om man överklagar ett strafföreläggande och det väcks åtal. Varför syns man på Lexbase då? Även innan jag överklagade kom jag upp på Lexbase. För på Lexbase står det att godkända strafförelägganden syns. Varför kommer jag då upp om jag inte godkänt strafföreläggandet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lexbase är ett företag som drivs i privat regi och har som affärsidé att med stöd av offentlighetsprincipen inhämta bland annat brottmålsdomar och strafförelägganden från svenska domstolar och andra myndigheter. För att Lexbase ska få ut ditt strafföreläggande krävs att det är en offentlig handling.

Om Lexbase har som policy att inte publicera icke godkända strafförelägganden men ändå har gjort det, kan tyvärr bara Lexbase besvara varför så skett. Som ovan nämnt är det ett privat företag vari det inte finns någon direkt insyn. Min rekommendation är att du kontaktar Lexbase med din fråga!

Lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare