Varför ska mina tillgångar registreras när min sambo dött?

Min sambo sen 19 år är död. Vid bouppteckningen skall även mina tillgångar registreras. Varför?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline, jag beklagar sorgen. Svaret på din fråga regleras i sambolagen (SamboL).

Anledningen till att även din tillgångar ska registreras är för att en bodelning ska ske när ett samboförhållande upphör (SamboL 8§).

Denna bodelning liknar vad som sker när ett gift par skiljer sig. Dock finns vissa skillnader. När bodelning sker mellan sambor ska bara det s.k gemensamma bohaget och bostaden ingå (SamboL 3§). Detta innefattar bostaden där ni bodde samt möbler och liknande ifall detta köptes av någon av er för gemensamt bruk (SamboL 5§ och ). Viss egendom undantas, t.ex sådan som enligt avtal eller av annan anledning är "enskild egendom" eller sådant som enbart innehas för fritidsändamål (SamboL 4§ och ).

Värdet av egendomen som ingår ska delas lika mellan dig och din sambos dödsbo, där ni får göra avdrag för skulder kopplade till egendomen (SamboL 12-14§§). Det är alltså på grund av detta förfarande som även din egendom ska registreras. Det bör dock inte gälla all egendom utan bara sådant som ska ingå i bodelningen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare