Varför ökar beloppet på den årliga avgiften för patent?

Hej! Jag har en fråga avseende patentkostnader. Varför blir den årliga avgiften för ett patent allt högre för varje år som det gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att upprätthålla din ensamrätt till ditt sökta patent måste du varje år betala en avgift, årsavgift. Detta gäller oavsett vilket slags patent du har, svenskt nationellt eller europeiskt. Avgiften ska betalas i förskott och ha kommit in till PRV (för svenskt patent) senast på förfallodagen som är den sista dagen den månad du lämnade in din patentansökan.

Anledningen till att denna avgift ökar successivt är på grund av att man vill säkerställa att endast de uppfinningar som förtjänar skydd och är värda att betala denna extra summa fortfarande består med ensamrätt. För att förstå de bakomliggande principerna bakom den patenträttsliga ensamrätten kan du ha i åtanke att patentskyddet utgör ett undantag till principerna om fri information, fri teknologi och fri innovation. Patent ska således inte fungera som en begränsning av marknaden och den fria tillgången till utveckling av produkter i större mån än vad som verkligen är nödvändigt. Därför har man valt att reglera årsavgiften som successivt stegrande för att balansera intresset mellan ensamrättsinnehavaren och samhället/marknaden.

Hoppas mitt svar är klargörande!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare