FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/08/2021

Varför kan banken neka att jag tar ut mina egna pengar?

Jag vill ta 500000kr i kontanter från mitt konto, jag vill ha de hemma i mitt eget kassaskåp. Varför får banken neka mina egna sparade pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som direkt anger hur mycket man har rätt att ta ut från sitt bankkonto. Däremot råder avtalsfrihet vilket innebär att banken kan avtala om i princip vad de vill så länge det inte strider mot lagen, exempelvis en uttagsgräns.

De allra flesta banker brukar ha en uttagsgräns på några tusen kronor när det gäller att exempelvis ta ut pengar från en bankomat. Eftersom du vill ta ut mer pengar än så är min rekommendation att du hör med banken om hur du kan gå tillväga.

Notera dock att banken kan vägra att du gör ett större uttag av pengar i deras bank på grund av risk för penningtvätt eller finansiering av terrorism (3 kap. 3 § lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism).

Som svar på din fråga kan din bank bromsa stora uttaget av pengar både med hänsyn till deras avtal och lagen.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare