Varför behöver jag skicka in en kopia av min id-handling vid ett arvsskifte?

Hej ! Har tidigare frågat om ett arv. Min lilla moster dog i januari -2022 Det har varit Bouppteckning och och nu har det blivit klart med Skatteverket och Arvskifte . Allt har skött genom Juristfirman Familjens Jurist och ett syskonbarn. Det fanns inget Testamente och hon hade inga barn. Nu har jag fått ett brav fran Juristfirman med bla frgor om min PRP samt div andra frågor, och dom har bett mig att skicka in en kopia på mitt Körkort ! Detta skulle tyligen Vidimeras vilket jag missat. Varför måste allt detta ske ? Har aldrig varit med om detta tdigare exp mors begravning . fars begravning , min mans begravning etc etc Tacksam for svar. M

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anledningen till att de vill ha en kopia av ditt körkort är för att identifiera dig som dödsbodelägare så att du kan ta emot det arv som tilldelats dig. Detta är ett krav som ställs på samtliga dödsbodelägare och kopiorna av id-handlingarna ska sedan vidimeras och skickas in till banken. Du kan se kravet på id-handling bland annat här och här. Förmodligen finns ett sådant krav på dig och därav har juristfirman bett dig om att skicka in en kopia av ditt körkort för vidimering till banken.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare