Varför används ramlagar inom nödvärnsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Syftet med en ramlag är att det ska ge utrymme för frihet och flexibilitet för tillämpning, vilket anpassas efter omständigheter och enskilda fall. Att nödvärnsrätten är en ramlag ger möjligheten att anpassa åtgärder och ta hänsyn till önskemål och behov som inte är förutsätt av lagstiftningen.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare