Vårdslös bilist körde på vårdslös cyklist

Hejsan! Jag har ikväll varit med i en bil som kört på en cyklist som cyklat mitt i vägen, utan lampor och reflexer. Föraren körde ungefär 40/kmh på 30 väg. Cyklisten har vinglat över båda körriktningar och när vi skulle väja så väjde han åt samma håll, när vi väjde tillbaka så träffade vi hans bakhjul. Vad kommer att hända föraren på bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om vi antar att det som skedde var en olycka, alltså inget brott, så kan föraren bara bli skadeståndsskyldig. För skada som orsakats av fordon i trafik, kan den som kör fordonet bli ersättningsskyldig (8 § trafikskadelagen). Detta betalas ut genom dennes trafikförsäkring.

Skadeståndet kan dock jämkas i den grad cyklisten som blir påkörd, är medvållande till sin skada (6 kap. 1 § skadeståndslagen). I ett fall från högsta domstolen cyklade en cyklist ned för en allmänt känt farlig backe i mycket hög fart och stannade inte vid en större korsning. Han blev påkörd och avled. Bilföraren blev skadeståndsskyldig mot dödsboet men beloppet jämkades till 0 kr eftersom domstolen fann att cyklisten varit totalt vårdslöst. Vid mindre uppenbara fall brukar ofta 50 % jämkas. Det beror på omständigheterna men enligt vad du angivit så kan detta komma på tal och det kan vara en god idé för föraren att veta.

Om föraren vill jämka sitt skadestånd mot cyklisten så kan hen kontakta denne direkt och framföra detta. Om de inte kommer överens, så måste cyklisten gå till domstol med saken. Då kan föraren hävda denna jämkning till lämpligt belopp. Skulle det komma till domstol och föraren vill bemöta tvisten istället för att acceptera cyklistens krav, så kan det vara en god idé att anlita ombud från vår juristbyrå. Mer info om detta finns här. Dessa kostnader brukar betalas av den förlorande parten.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar! Prova vår expressrådgivning för garanterat snabbt svar.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare