Vårdplikten för efterlevande sambo

Hej

Min lillebror hittades död 20181004. En mordutredning startades. Hans sambo lät honom dö, väntade in tills hon trodde han var död, ringde sedan efter 98 minuter 112 och när de anlände försökte de återuppliva med defrilbrator, under tiden som hon hällde ut någon vätska i bostaden med en tändare i den andra handen. 20181017 tog hon min lillebrors bil och körde den i hög hastighet mot rött ljus och krockade med tre andra bilar. Min lillebrors bil är nu helt skrot.

Är detta inte ett lagbrott, sambo ej arvsrättig, och vid min lillebrors död torde väl bilen tillhöra arvingarna. Har även läst något om en lag som säger att efterlevnad sambo ska vårda den dödes saker fram till bouppteckning som ska förrättas 20190119.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att en mordutredning redan startas lämnar jag de specifika händelserna utan vidare hänseende. Mitt svar kommer främst ta fokus på den familjerättsliga biten av frågan, d.v.s rörande skyldigheten för din lillebrors sambo att vårda hans saker. Notera att bilen inte omfattas av sambos bohag, d.v.s gemensamma inventarier i hemmet (6 § sambolagen). Med detta sagt är bilen din brors egendom om hans namn står på den. Detta kan brytas genom ett så kallat dolt samägande som jag kommer gå in på längre ner i mitt svar.

Vilken skyldighet att vårda din brors egendom har hans sambo?

Precis som du säger har dödsbodelägaren (sambon) vårdplikt över den dödes egendom, förutsatt att det inte finns en annan förmyndare (18 kap 2 § första stycket ärvdabalken). Denna vårdplikt är en så kallad rättslig plikt som åvilar i första hand delägare, d.v.s den som bott med den döde. Vid det fall man åsidosätter denna rättsliga plikt kommer det medföra skyldighet i relation till andra rättsägare i boet, d.v.s övriga dödsbodelägare (hans barn eller andra universella testamentstagare), att ersätta denna skada. I ditt fall pratar du om att sambon har kört mot rött ljus och krockat bilen. Sambon har därför skyldighet att ersätta denna skada.

Vad innebär vårdplikten i praktiken?

Med vårdplikten medföljer en skyldighet att förvalta och vårda egendom. I bästa mån dödsbodelägare bevara egendom oförändrad till den egentliga boutredningen kan ta vid. Det ska tilläggas att dödsbodelägarna eventuella ändringar som är ofrånkomliga på egendomen ska även omsörjas för att bevara egendomens värde (t.ex. reparationsarbeten).

Vad händer med bilen när samboförhållande upphör p.g.a dödsfall?

Bilen ingår som tidigare sagt inte i bohaget och ska därför stanna hos den som betalat för den. Men vid ett så kallat dolt samägande kan den andra sambon ändock ha rätt till halva bilens värde. Förutsättningarna som ska uppfyller är följande:

1. Att ena sambon inköpt egendomen i eget namn men för parternas gemensamma bruk.

2. Att den andre sambon tillfört ekonomiskt tillskott som möjliggjort/underlättat köpet.

3. Att sambon som utåt sett står som ägare till egendomen insett syftet bakom det ekonomiska tillskottet (dvs att de ska vara gemensamma ägare till bilen).

Om alla 3 rekvisit är uppfyllda då gäller att sambon har rätt till halva summan av bilen.

sammanfattning

Den skada på bilen som din brors sambo har åsamkat ska ersättas av henne. Även om bilen är deras gemensamma p.g.a att ett så kallat dolt sammägande föreligger förändras vårdplikten inte.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor.

Med vänliga hälsningar,

Moneeb MohsenRådgivare