Vårdplikt vid hyra av bostadsrätt i andra hand

Hej!

Jag och min sambo hyr en bostadsrätt i andrahand. Vi har orsakat några mindre fläckar på golven i förråden och vardagsrummet (spillde ut sojasås och doftolja). Har precis kontaktat en golvläggarfirma för rådgivning, min förhoppning är att fläckarna ska kunna avlägsnas utan att hela golven behöver slipas om.

Vad händer om fläckarna inte kan avlägsnas på ett enkelt sätt? Kan ägaren av bostadsrätten kräva att vi bekostar slipning av hela golven? Fläckarna är små och golven har redan vissa defekter (små färgfläckar, slitage efter tunga möbler).

Med vänliga hälsningar

Caroline

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jordabalken 12 kap 24 § 1 st. lyder "Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning."

Med andra ord är ni inte skyldiga att ersätta skada ni inte själva har orsakat. Blir golvslipning aktuellt är ni endast skyldiga att stå för den delen av värdeminskningen som era fläckar har orsakat. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare