Vårdpersonalens felaktiga yrkesutövande

Detta gäller ett fall där psykvården inte gjort något för att förhindra en självmordsbenägen person att först göra ett självmordsförsök och sedan efter två månader begå självmord trots det som står om åtgärder i PSL.

Efter sjm.försöket hamnar hon på nytt i sluten vård, där man inte lyssnar på henne utan bara medicinerar med ökande doser. Efter ca fem veckor vill någon ( verksamhetschefen) flytta henne till öppen vård. I journalen säger en läkare vid två tillfällen att patienten inte har blivit bättre, den läkare som skall ta emot henne i den öppna vården och tidigare behandlat henne, vill att hon stannar i den slutna vården minst några veckor till p.g.a. det tidigare suicidförsöket. Förvaltningsrätten skriver i en dom tio dagar före förflyttningen att patienten är i outgängligt behov av dygnetruntvård p.g.a. tydlig suicidrisk och när en sköterska två dagar före förflyttningen frågar om hon skulle kunna göra om det, svarar hon ja om jag inte blir bättre.

Dessa varningar brydde sig inte verksamhetschefen om. Efteråt säger hon att hon hade läst journalen.

Efter en vecka är patienten deprimerad för första gången. Vi kontaktar den öppna vården, men inte ens nu vet man vad man bör göra vid risk för självmord. Dagen efter går hon ut och kommer aldrig tillbaka.

Nu undra jag om och hur brottsliga dessa misstag är? Verksamhetschefen var chef både för den öppna och slutna vården.

Hälsningar

Lawline svarar

Fråga. Nu undra jag om och hur brottsliga dessa misstag är?

Svar Lawline. Vårdgivaren ska dels se till att verksamheten bedrivs på ett sätt som leder till att kravet på god vård upprätthålls, dels utreda händelser för att vidta förebyggande åtgärder för att förhindra framtida vårdskador (3 kap. 1-3 §§ PSL). En patient ska ges sakkunnig och omsorgsfull hälso- och sjukvård genom att hög patientsäkerhet upprätthålls (6 kap. 1 och 4 §§). Varje enskild vårdgivare bär på ett medicinskt och personligt ansvar för den vård han eller hon ger (6 kap. 2 §).

Enbart med utgångspunkt i det du har skrivit, att det fanns varningstecken vilka verksamhetschefen inte brydde sig om, och vårdpersonalen borde ha insett den verkliga suicidrisken, verkar det som att verksamheten inte har bedrivits på ett sätt så att vårdskador förhindras. Att vårdpersonal begår fel i deras yrkesutövande utgör inget brott i sig. För att en handling ska vara brottslig ska det vara fråga om t.ex. aktiv dödshjälp (vilket det inte är fråga om i det här fallet) eller misshandel. För en närmare bedömning av eventuella brister eller brott krävs dock mer utförligt underlag rörande vårdpersonalens agerande eller underlåtenhet och orsakerna därtill.

För att göra gällande att en vårdgivare har begått ett fel i yrkesutövningen kan du vända dig till inspektionen för vård och omsorg (IVO). Anmälan får dock bara göras av patienten själv eller närstående till denna alternativt en nära vän (7 kap. 10 § PSL). IVO beslutar om händelsen ska anmälas såsom brottslig till polisen eller om vårdpersonalen har agerat olämpligt i sin yrkesutövning. I det senare fallet kan beslut om avstängning eller indragen legitimation fattas.

Hör av dig om något är oklart i svaret, soroosh.parsa@lawline.se

/Soroosh Parsa

Soroosh ParsaRådgivare