Vårdnadstvist mellan förälder och särskilt förordnad vårdnadshavare

För ca ett år sedan skrev jag frivilligt över vårdnaden av mina två barn (nu 5 och 7 år gamla) till mina föräldrar. Anledningen var att jag under lång tid varit psykiskt sjuk och vårdats inneliggande (dock med regelbundna och ofta förekommande permissioner hem till barnen) under ca ett års tid. Nu är jag friskförklarad sen 1 juli 2013, nygift och stabil och vill ha tillbaka vårdnaden av mina barn. Är detta möjligt att uppnå efter att frivilligt ha avsagt mig vårdnaden? Det ska tilläggas att mina föräldrar inte frivilligt kommer gå med på en vårdnadsöverflyttning.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är inte alls omöjligt för dig att återfå vårdnaden, men det är heller inte garanterat då det ytterst handlar om en bedömningsfråga om vad som är bäst för barnen.

Eftersom att du ensam gått med på att vårdnaden skulle överföras till särskilt förordnade vårdnadshavare, dina föräldrar, och vårdnaden inte flyttades till pappan så utgår jag här från att han inte heller är aktuell för vårdnad i nuläget.

Rätten för en förälder att få vårdnaden överflyttad till sig från särskilt förordnade vårdnasdshavare finner man i Föräldrabalkens sjätte kapitel tionde paragraf (FB 6:10).

När rätten fattar beslut om vårdnadsfrågor ska den alltid utgå från vad som är bäst för barnet. Man kan säga att ingen person har en rätt till att ha vårdnaden om barnet, utan barnet ska vara i den situation som det mår bäst av. Till sin hjälp för detta har tingsrätten en utredning gjord av socialnämnden, där barnets bästa förhoppningsvis klarläggs.

Barnets bästa är en inte helt definierad princip, men man brukar säga att inom den innefattas att barnet mår bra av umgänge med sina föräldrar, att barnets vilja ska beaktas, att barnet får möjlighet till en god utveckling och en bra start i livet. I fallet när FB 6:10 är aktuell så brukar speciellt barns behov av kontinuitet komma under särskild beaktning.

Avslutningsvis så vill jag nämna att i frågor om vårdnad som når tingsrätt så kan det vara mycket fördelaktigt att gå in i det hela med en lyhörd attityd och att vara tydlig med att det är barnets bästa som driver en (barnets kontakt med sina föräldrar är givetvis något som i den bästa av världar gagnar bägge). Om de särskilt förordnade vårdnadshavarna kan väntas motsätta sig en överflyttning av vårdnaden, så kan man initialt yrka om utökat umgänge med barnen, för att på så sätt undvika den konflikt som en vårdnadstvist mer eller mindre ofrånkomligen innebär.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare