Vårdnadsöverförflyttning

Hej. Nu har socialen ansökt om vårdnadsöverflytt på min 6åriga dotter till familjehemmet (farmor) då de går efter 3års tiden jag har sagt nej till detta, vad händer om tinget inte går med på vårdnadsöverflytten? Och vad kan jag göra om vårdnadsöverflytten går igenom? Är det en överklagan på detta då för mej som mamma? Och hur arbetar jag bäst på att på sikt få hem min dotter igen? Hon har bott där sedan 11månader och har LVU.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om ett barn har varit placerat i samma familjehem under 3 år så ska socialnämnden överväga om det finns skäl att ansöka om överförflyttning av vårdnaden till familjehemsföräldrarna. Detta stadgas i 13§ 3 st LVU. Anledningen till att jag utgår från LVU och inte från Socialtjänstlagen är att du i frågan uppger att dottern får vård enligt LVU.

När det blir aktuellt ska Socialtjänsten noggrant överväga skäl för och emot en vårdnadsöverflyttning. Allt ska göras med barnets bästa i åtanke enligt 1§ 5 st LVU.

Om socialnämnden skulle komma fram till att vårdnadsöverflyttning inte är aktuellt i ert fall så kommer du fortfarande ha vårdnaden, men eftersom din dotter är omhändertagen enligt LVU så har du som mamma begränsad bestämmanderätt över ditt barn. Jag tror att för din del kommer fortsätta som det gjort under dessa tre år, dvs innan vårdnadsöverflyttning blev aktuellt.

Om socialnämnden skulle komma fram till att vårdnadsöverflyttning är aktuellt så innebär det att du inte kommer kunna fatta beslut i frågor som rör din dotters personliga angelägenheter. Däremot har du som förälder en laglig rätt till umgänge med ditt barn (så länge det bedöms som bäst för ditt barn).

Enligt praxis så kan du överklaga socialnämndens beslut om det angår dig och går dig emot. Eftersom beslutet kan komma att påverka din rättsliga ställning så borde du ha talerätt (rätt att överklaga) i beslutet om vårdnadsöverförflyttning. Detta är nog det bästa sättet för dig att försöka behålla vårdnaden om din dotter.

Det är svårt för mig, utan att veta mer om din och din dotters situation att uttala mig om hur du på bästa sätt kan agera för att få hem din dotter igen. Det beror mycket på anledningen till att din dotter omhändertogs från början och hur er situation ser ut nu.

Jag hoppas oavsett att det löser sig för er på bästa sätt!

Linn Kanter PergamentRådgivare