FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2019

Vårdnadshavares bestämmanderätt

varför är det viktigt att båda föräldrarna medverkar i en utredning och var finner jag lagrum som ger stöd för det? samt behöver jag ett lagrum om när samtycke inhämtas exempelvis från en lärare på en skola , och utredningen berör ett barn

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på vilken typ av utredning du menar. Eftersom att det inte riktigt framgår av din fråga kan jag dessvärre inte ge ett uttömmande svar utan enbart hänvisa till generella lagregler.

Av 6 kap. 11 § Föräldrabalken (FB) framgår att vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Av 6 kap. 13 § FB framgår att om barnet står under vårdnaden av två vårdnadshavare, ska vad som sägs i 11 § gälla dom tillsammans. Detta lagrum förtydligar således att båda vårdnadshavarna (i regel föräldrarna) ska samtycka till sådant som berör barnet.
Vad gäller samtycke från lärare beror svaret på vilken typ av utredning det rör sig om, då det inte finns någon övergripande lagregel som reglerar denna fråga.

Med tanke på att det inte framgår vilken typ av utredning det rör sig om kan jag tyvärr inte ge ett mer uttömmande svar. Du är mer än välkommen att återkomma med denna information, så att vi kan ge ett mer detaljerat svar på din fråga.

Aksinja RönnlundRådgivare