FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/01/2018

Vårdnadshavares ansvarsområde.

Pappan har ensam vårdnad.

Mamman har betalat och tagit sonen till optikern som fastslår att sonen är fysiskt/psykiskt behov av glasögon..

Vem betalar glasögonen???

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig till oss här på Lawline.

När det gäller vårdnadshavare till barn så är svaret tämligen enkel. Den som har vårdnaden över ett barn har ansvaret för att barnets behov ska tillgodoses, föräldrabalk, 6kap 2 §. Det är alltså, i detta fall, pappan som, enligt lagen, ska betala för glasögonen.

Självklart stoppar detta inte någon från att betala barnens glasögon av vilja!

Hoppas du har fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare