FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/10/2018

Vårdnadshavares ansvar

Min son bor heltid hos sin mamma där han också är skriven. Då han blev provocerad av ett annat barn vid ett bråk knuffade han denne så hans jacka gick sönder. Värde 9000. Nu kräver mamman att jag ska betala hela självrisken. Fick reda på på att det hänt nästan 2 veckor senare.

Lawline svarar

Hej och tack för att vänt dig till Lawline med din fråga!

Vårdnad

Alla barn som är under 18 år står under föräldrars vårdnadsansvar. Detta betyder kortfattat att ha vårdnaden om ett barn innebär vissa plikter och det betyder även att den personen eller personerna som har vårdnaden har det juridiska ansvaret.

Skadeståndsskyldighet

Enligt 3 Kap 5 § skadeståndslagen, 3 kap 5 §, är vårdnadshavare skyldig att ersätta sakskada (jackan i ditt fall) som barnet vållar genom brott. Vårdnadshavare har därmed ett så kallat principalansvar när en skada uppkommer som deras barn har orsakad. Det krävs dock att skadan som har skett har uppstått genom brott. Skadeståndsbeloppet är begränsat till en femtedel av ett basbelopp. En vårdnadshavare har även ansvar enligt föräldrabalken 6 kap 2 §, 6 kap 2 §, att hindra sitt barn från att orsaka skada för någon annan. Vårdnadshavaren har därför ansvar för att barnet står under uppsikt och att andra lämpliga åtgärder görs om de behövs.

Sammanfattning

Om det nu är så att du inte är vårdnadshavare har du inget juridiskt ansvar att ersätta skada som barnet utför. Jag skulle oavsett vad jag skrivit ovan, kontakta mamman och diskutera saken så kanske ni kan komma överens. Alltid bra att diskutera, löser oftast mycket problem på det sättet. Rimligt kan jag tycka är att ni betalar halva självrisken var.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare