Vårdnad om femåring, mamma med missbruksproblematik

hejsan jag befinner mig i en situation som jag inte vet hur ja ska kunna lösa.. jag är pappa till ett barn på 5 år. hon har bott/vart med mig mestadels av tiden sen jag separerade från hennes mamma, vilket är snart 4 år sen, Mamman i fråga har knappt haft barnet alls, de kan sträcka sig till 2-3 dagar varannan vecka, hon prioriterar fest och ute liv före sitt barn, men sedan kan hon tvärväda och kläcka ur sig till mig att hon då aldrig får ha sitt barn med mera. hennes 10åriga son är ibland barnvakt till sin syskon på 5 år, , mamman i fråga messar mig 20 tal gånger omdagen och ringer konstant och hotar med de ena och de andra, vissa dagar mer och vissa dagar mindre. Jag försöker fortsätta mitt liv med mitt barn och min nya flickvän, men henne kan jag inte träffa så ofta för så fort vi umgåts och mittt barn åker till sin mamma så förhör hon barnet och barnet får skäll och skit för att hon umgåts med min nya tjej och hennes son, Hennes son är mitt barns bästa vän och dom har kännt varann hela livet. Mitt barn mamma hotar ofta med att hon ska åka förbi där jag bor för att se om min flickvän är där och är hon de ska hon ta barnet med sig där ifrån. till saken hör också att mamman skickar titt som sätt bilder på medicin burkar som hon fått av sin läkare mot depprision och vad de nu är, samt att jag får ofta sms om att hon ska ta livet av sig.

dehär är bara en del i all skit som händer och jag vill kunna leva mitt liv med mitt barn men även med min flickvän, men de är omöjligt så som mamman håller på vad kan jag göra? har ringt familjerätten men får inget gehör där, jag vill inte förlora mitt barn, inte heller min flickvän..

snälla hjälp

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom jag inte vet hur ni har reglerat vårdnad, boende och umgänge idag så består mitt svar av allmänna råd. Om du vill ha mer specifika råd så får du gärna kommentera svaret med hur vårdnad, boende och umgänge är reglerat idag.

Utgångspunkten i alla frågor som rör vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa. Gemensam vårdnad anses vara det som är bäst för barnet, men det finns naturligtvis fall då ensam vårdnad och ett begränsat boende och umgänge med den andra föräldern är bäst för barnet.

Med tanke på hur du beskriver din situation så verkar det direkt olämpligt att din dotter bor hos sin mamma. Det är inte en bra miljö för ett barn att växa upp i.

Jag tycker du ska dokumentera och spara alla bilder och sms som du får från barnets mamma. Sen går du till familjerätten och visar det för dem. Om de fortfarande inte reagerar tycker jag att du skall vända dig till en jurist som kan hjälpa dig att gå till domstol med den här frågan. Domstolen kan då till exempel besluta att du skall få ensam vårdnad, att dottern ska bo hos dig och att eventuellt umgänge mellan din dotter och mamman ska ske med umgängesstöd. Umgängesstöd är en person som är med vid umgänget och det kan till exempel vara en släkting till barnet.

Med tanke på mammans beteende kan det även vara aktuellt med ett kontaktförbud. Ett kontaktförbud innebär att mamman inte får rätt att besöka eller kontakta dig. Du får vända dig till åklagaren för att ansöka om kontaktförbud.

Vår sponsor Familjens jurist är specialiserad på den här typen av frågor. Du kan boka en tid med dem  via ett formulär på vår hemsida.

Har du fler frågor så får du gärna höra av dig igen. Om du skriver frågorna som kommentar till det här svaret så är det enklast för mig att hitta dem och kunna svara så snabbt som möjligt.

Vänliga hälsningar

Cecilia BerneRådgivare