FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/08/2022

Vårdnad och umgänge - grundläggande om barnets bästa

Hej, vad finns det för juridisk grundläggande när det gäller barn och vårdnad. Om föräldrarna har delad vårdnad men ska separera, och barnet är 1 år och ammar fortfarande och planeras göra det länge. Kan pappan kräva halva tiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundläggande utgångspunkt för vårdnad av barn är att barnet står under båda föräldrarnas vårdnad om föräldrarna till barnet är gifta (Föräldrabalken 6 kap 3 §). Utgångspunkten är att den gemensamma vårdnaden består även efter äktenskapsskillnad (andra stycket). Vill den ena föräldern som har gemensam vårdnad få ensam vårdnad kan talan väckas i domstol om detta. Domstolen gör bedömningen med utgångspunkt i barnets bästa. Det finns ett antagande om att det bästa för barnet är att ha en god kontakt med båda sina föräldrar. (Föräldrabalken 6 kap 2 a §). Att båda föräldrar har vårdnad om barnet och att båda föräldrarna ska ha en god relation med barnet innebär dock inte nödvändigtvis att barnet spenderar hälften av sin tid med vardera förälder. Det kan vara i enlighet med barnets bästa att besluta att barnet ska bo hos den ena föräldern men ha rätt till umgänge även med den andra föräldern. Sammanfattningsvis kan ingen av föräldrarna kräva halva tiden med barnet. Boende, umgänge och vårdnad beslutas utifrån vad som är bäst för barnet.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare