FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2018

Vårdnad och arv vid ena förälderns död

Hej.

Jag har ett särkullbarn ( 10 årig dotter) och två gemensamma barn med min nya make.

Min dotter träffar väldigt sällan sin biologiska pappa för att han inte har något intresse för att höra av sig till henne utan det är när min dotter hör av sig till honom som dom har kontakt. Han är dessutom en våldsam person och har skrämt henne många gånger.

Dottern ser min nya make som sin pappa och han ser alla tre barn om sina.

Till min fråga.

Om jag dör vad händer då med dottern?

Hon vill bo kvar med sina syskon och sin styvpappa. Jag vill att hon stannar kvar och min make vill att hon stannar.

Finns det någonting jag kan göra för att hon inte ska flyttas till sin biologiska pappa som inte tar hand om något av sina barn.

Kan jag med hjälp av testamente låta henne stanna kvar hos sin styvpappa?

Jag undrar också om arvet. Kan jag på något sätt låsa pengarna som hon ska ärva så hon får dom först när min make dör eller iallafall så att de stannar orörda tills hon är 18 år så att det är hon som får arvet och inte hennes biologiska pappa.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du använder dig utav Lawline!

Vårdnaden

Om föräldrar har gemensam vårdnad av barnen och den ena avlider, förblir den andra föräldern ensam vårdnadshavare, se 6 kap. 9 § Föräldrabalken. Även om barnet alltså bor stadigvarande med den ena föräldern och en styvförälder så kommer barnet flyttas till den andra vårdnadshavaren även om de aldrig tidigare bott tillsammans.

Möjligheten att vid gemensam vårdnad, få barnet att bo kvar med styvföräldern är begränsad. Om den andra, kvarlevande, föräldern dock är olämplig finns en möjlighet för styvföräldern att bli vårdnadshavare.

Om du däremot är ensam vårdnadshavare till din dotter och du avlider så kan socialnämnden anförtro vårdanden åt den andra föräldern eller, om det är lämpligare, anförtro särskilda förordnade vårdnadshavare, 6 kap. 9 § st. 2 Föräldrabalken. I en sådan situation kan barnet få bo kavar hos styvföräldern om domstolen skulle anse att det var den bästa lösningen för barnet.

Arvet

Om du avlider när din dotter fortfarande är minderårig så är det förmyndaren som kommer att förvalta över hennes arv fram till dess hon är 18 år, 9 kap. 1 § Föräldrabalken. Vårdnadshavaren är i princip oftast också förmyndare. Vilket alltså antigen skulle kunna bli din dotters pappa eller hennes styvförälder, beroende på vad domstolen anser vara lämpligast för barnet och om ni har gemensam vårdnad eller inte.

Frågan om arvet skulle möjligen kunna lösas genom ett testamente och du bör därför vidare utforska möjligheterna till upprätta ett sådant testamente.

Lawline RådgivareRådgivare