FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/08/2017

Vårdnad av barn och dess utförande.

Min man har precis begärt skilsmässa. Vi har 3 barn 8, 13 och 14 år. Vi har barnen varannan vecka. Han har träffat en ny och därför vill han Skiljas. Detta framkom i juni. Nu ska han träffa henne ikväll 2-4 timmar och äta middag och lämnar då barnen hemma själva. Jag tycker han ska göra detta under den barnfria veckan.

Han tycker dock inte att han gör fel?

Lawline svarar

Hej,välkommen och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vårdnaden av barn tillfaller de båda föräldrarna om ej annat är ordnat såsom genom att en av dem fått enskild vårdnad enligt 6 kap 2 § Föräldrabalken. Enligt samma paragraf bör man som vårdnadshövare tillse att ens barn får tillräcklig tillsyn men att man i fråga om detta måste ta hänsyn till ett barns ålder.

Att lämna barn under en så kort tid som 2-4 timmar när de är över 8 år kan inte på något sätt anses vara så att din make agerar i strid med lagen, då betydligt mer skadliga handlingar krävs för att man ska avta vårdnadshavarskapet vilket är vad som skulle krävas för att han inte längre skulle kunna bestämma hur han tar hand om era barn(alternativt skulle man kunna tvångsomhänderta enligt lagen om vård av unga, vilket även det kräver ett mycket skadligare beteende från din make än det som nu uppvisats).

Mitt bästa råd till dig är därför att försöka att trots den omtumlande situationen, kommunicera med din make och försöka komma överens om vad som är acceptabelt rörande hur ni tar hand om era barn.

Jag hoppas jag kunde vara till hjälp, skulle du ha fler frågor är du välkommen åter till Lawline.

Mvh

Björn GunnarssonRådgivare