Vårdnad av barn

Hej. Jag o min man har separerat. Vi har en 5.5 månad bebis o en i magen som kommer nästa år. Jag har ensamvårdnad men nu vill pappan ha gemensam vårdnad. Jag tycker att barnet har det bättre hos mig då jag har stabilt boende, bil och fastanställning. Medans pappan bor med mamma, bror som har en blodsjukdom och en inneboende som bor i hallen som är sjuk (schizofreni). Har ingen fastanställning heller. Jag tycker inte att ett barn ska växa upp i en sådan miljö. Vad kan jag göra? Hur ofta borde han träffa barnet nu när hon är så liten? Vad är lämpligt? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln är att föräldrarna skall komma överens om vårdnaden frivilligt. Om inte det fungerar kan socialnämnden och sedan en domstol avgöra vad som de anser vara lämpligt. De kommer att beakta alla de omständigheter du angivit ovan men det är svårt att ge något svar på förhand om hur de kommer att bedöma. De kommer att gå efter huvudregeln angående barnets bästa enligt 6 kapitlet 2 a § Föräldrabalken (1949:381).

Lämpligheten i din man skall träffa barnen görs bäst av psykolog och du bör isåfall kontakta en sådan om du funderar över dessa frågor.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare