FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/12/2017

Värderingstidpunkt och skatt vid bodelning

hur Värderas en ups i en bodelning pga skilsmässa...värdet vid skilsmässor dagen? Värdet vid bodelningsbeslutet ? Ska det dras bort skatt innan värdet fastställs?

Mvh

Catharina M

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då man värderar egendom i en bodelning vid skilsmässa, ska man ta hänsyn till egendomsförhållandena som rådde då ansökan om äktenskapsskillnad gjordes. Upplöses äktenskapet på grund av den ena makens död, värderas egendomen istället dagen då dödsfallet inträffade. Detta stadgas i 9 kap. 2 § ÄktB.

Skatt ska dras av från värdet vid bodelningen. Detta görs på grund av att den part som vill överta en viss egendom, till exempel en fastighet, inte ska behöva stå för hela skatteskulden själv då denne en dag säljer!

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Therese YngweRådgivare