FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/06/2015

Värdering och kompensation för bohag vid äktenskapsskillnad

Vid skilsmässan löste min ex man ut mig för han bor kvar i radhuset. Det gick rätt till. Vi var hos en jurist.

Nu är det så att jag undrar hur man värderar bohaget?

Jag känner till inköpspriset för soffor, tv, matsalsmöbler köksmöbler, konst,sängar osv.

Min fråga är hur värderas begagnade möbler. exet vill ha möblerna kvar och hur ska då jag kompenseras?

Exet anstränger sig inte att ta reda på fakta, jag får fixa allt själv!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör bodelning vid äktenskapsskillnad är det Äktenskapsbalken som blir tillämplig.

Värderingen

Det finns ingen lag som reglerar värderingen av bohag, i detta fall möblerna. Dock ska värderingen ske med utgångspunkt i förhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, se 9 kap. 2 § ÄktB.

Som sagt så finns det ingen lag gällande värderingen. Det finns två olika typer av värden man brukar använda sig av vid en bodelning, marknadsvärde och bruksvärde. Marknadsvärde är det värde som bohaget anses vara värt på marknaden, alltså det ni skulle få vid en försäljning. Bruksvärdet inriktar sig på det upplevda värdet hos ägaren, till exempel gällande husgeråd kan värdet vara högre då man har stor användning för apparaten. Bruksvärdet är ofta högre än marknadsvärdet och brukar vara det värde man använder när man ska räkna ut värdet på ex. möbler.

Kompensation

Gällande bohaget är det den make som bäst behöver detta som ska få ta över, se 11 kap. 8 § ÄktB. Jag tolkar det som att ni redan har bestämt att din exmake ska ta över möblerna, därför avhandlar jag inte det mer.

Om man tar över bohag ska den andra maken (alltså du) kompenseras. Detta gör man genom att det sker en avräkning av möblernas värde mot din lott. Denna kompensation kan antingen ske genom att han ger dig egendom från ert giftorättsgods eller genom att han ger dig pengar, upp till det värde som bohaget är värt, se 11 kap. 10 § ÄktB. Det är din exmake som bestämmer om han vill kompensera dig med egendom eller pengar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars får du återkomma.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare