FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/09/2018

Värdering inför bodelning är upp till makarna

Hej. Vi är inne på en bodelning pga skilsmässa. En mäklare har värderat gården men jag anser att beloppet är alldeles för lågt. Vad kan jag göra.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du inte tycker att mäklarens värdering stämmer kan du alltid anställa en ny mäklare för att göra en värdering. Troligtvis blir det enklare att bestämma beloppet efter att två mäklare har värderat gården. Ifall beloppet från de olika värderingarna blir väldigt olika kan ni antingen bestämma värdet till ett genomsnittsvärde eller bestämma er för något av värdet som mäklarna kom fram till.

Det är viktigt för dig att komma ihåg att värdering av egendom inför en bodelning inte styrs av lagar. Makarna är fria att värdera egendomen själva. Ifall ni eller du inte blir nöjda med det marknadsvärde av gården som mäklaren kommer fram till kan ni själva komma fram till ett värde av gården. Hur ni löser värderingen är upp till er själva.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare