FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/03/2017

Värdering av gemensam bostad som ena sambo avser behålla

Min sambo och jag ska dela på oss. Vi har äger ett hus tillsammans där han ska bo kvar och jag blir utköpt. Finns det någon lag som bestämmer vad beloppet som jag blir utköpt ska vara? Vi köpte det för 2,3 men 3 månader innan vi köpte det så var det värderat till 2,15. Han säger att det är senaste värderingen som gäller men jag har hört att det spelar ingen roll för vi två måste vara överrens om priset. Vad är det som stämmer?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Avtalsfrihet

Det finns inga bestämmelser i lag som fastslår hur en bostad ska värderas när en sambo avser att köpa ut den andras andel i bostaden. Det råder alltså avtalsfrihet vilket innebär att båda måste vara överens om ett pris för att din sambo ska kunna köpa ut dig. Enligt sakkunniga i området, vilka bl. a. arbetat med utformningen av äktenskapsbalken och sambolagen, ska en bostad i detta läge värderas till marknadsvärdet med avdrag för (minus) skatt som du hade behövt betala om du faktiskt sålde bostaden (reavinstskatt) och kostnader som skulle ha uppkommit vid en sådan försäljning (exv. mäklararvode).

Bra att veta

Ni måste, efter att ha kommit överens om slutpriset, upprätta en köpehandling som ska innehålla (1) priset som ni kom överens om, (2) en överlåtelseförklaring där det framgår vilken bostad det handlar om och att han köper ut din andel i bostaden samt (3) underskrift från er två (4 kap. 1 § jordabalken). Om din sambo ansöker om lagfart för hela bostaden, ska underskriften bevittnas av två personer (20 kap. 7 § jordabalken).

Svaret ingår i gratistjänsten på Lawline. Kontakta oss på 08-533 300 04 (mån-fre 10-16) så kan någon av våra jurister assistera dig ytterligare i saken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare