FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/12/2018

Värdering av egendom vid bodelning, tillika fråga om latent kapitalvinstskatt när egendom dessförinnan sålts

<p>Vid bouppteckningen åsattes en bostadsrätt ett skattat marknadsvärde. Vid försäljningen (som påbörjades direkt efter bouppteckningen) blev priset lägre. Tre dödsbodelägare. En hävdar att han har rätt till det värde som står i bouppteckningen och att inte skatten ska dras av först innan fördelningen.</p><p>Kan det stämma?</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Värderingsfrågor

Frågan aktualiserar en viktig del av bodelningsförfarandet, som inte sällan leder till oenighet parter emellan. Det bör poängteras att frågeställningen inte reglerats uttryckligen i lag, utan har successivt reglats på sedvana och praxis.

I äldre praxis har fastställts att huvudregeln är att värderingen sker då boet är utrett, det vill säga när ärendet är berett till skifte och inget mer finns att utreda med avseende på vilken egendom som ska ingå i bodelningen. Det innebär sålunda att värderingen sker i regel i så nära anslutning som möjligt till bodelningen. Av omständigheterna i din fråga har visserligen en senare värdering gjorts. Dock framgår att priset för bostadsrätten blev en annan. Detta belopp blir sedermera grundande för beräkningen av makarnas respektive giftorättsandel i samband med bodelningen.

Latent kapitalvinstskatt

Beträffande avdrag för skatt för vad som kan komma att utgå ska inledningsvis konstateras att det är fråga om latent kapitalvinstskatt. Denna ska dras av från bostadsrättens värde i samband med bodelningen. Det innebär att bostadsrätten värderas till sitt marknadsvärde med avdrag för den skatt som kan komma att utgå för denna om den säljs vid ett senare tillfälle. Av omständigheterna framgår dock att denna sålts i samband med bodelningen. Det innebär följaktligen att ingen övertar bostadsrätten och kommer inte heller att ensam belastas av den överhängande skatteskulden (denna delas). Avdrag ska sålunda inte ske.

Vänligen,

Francisco StråhleRådgivare