FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/12/2018

Värdering av egendom inför bodelning

Hej!

Undrar om bodelningsavtal efter skilsmässa?

Har gått igenom en skilsmässa och skulle få 150 000kr totalt och det inkluderade en bil.

Skulden på bilen vid inlösen av lånet var ca 121 000kr. Det var i nov.

Min exmake räknar nu från mars när han meddelade att vi skulle gå isär och räknar bilen i 145000kr.

Skilsmässan var klar i maj.

Bodelningspappren skrevs på 1/10-18.

Undrar nu hur man räknar?

När ska bilvärdet räknas? Innan skilsmässan var klar eller vid påskriften av bodelningspappret eller vid inlösen av billånet?

Otroligt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga lagregler om hur värdering av egendom ska göras vid en bodelning utan det är upp till makarna själva att bestämma.

Idag är det vanligast att man utgår från värdet på egendom den dagen då bodelningen sker, alltså ser man inte till när ansökan om skilsmässa inkom till rätten.

Viktigt att komma ihåg är att det råder avtalsfrihet mellan dig och din make i detta läge. Ni kan alltså själva välja hur ni vill värdera era olika tillgångar.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare