FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/12/2017

Vardera make svarar för sina egna skulder

Hej. Min fru har i åratal delat många gånger stora summor pengar till sin rika familj i Bosnien utan att jag viste om det. Har offrat mitt liv till henne. Hon åkte till sin familj 22 december 2017. Sa att hon ska komma tillbaka . Men nu svarar hon att det är slut mellan oss. Vi har bostadsrätt och sparade pengar på min E-spar konto. Mina frågor: Kan hon ta någon lån eller skuldsätta sig och sen blir jag också skuldsatt med det. Kan jag rädda lite sparande pengar innan skilsmässa om det blir så? Hela tiden jag har satt henne på första plats.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då ingenting annat nämns utgår jag från att ni inte har upprättat ett äktenskapsförord er emellan. Det innebär i så fall att er egendom utgör giftorättsgods och kommer att hälftendelas nu då en äktenskapsskillnad sker, vilket framkommer av 9 kap. 1 § ÄktB. Undantag finns stadgade i 7 kap. 2 § ÄktB där det framgår vilken egendom som är makarnas enskilda och ska undantas i bodelningen. Bostadsrätten och de sparade pengarna på ditt sparkonto lär därför ingå som giftorättsgods.

Det framkommer av frågan att du är orolig för att din maka ska skuldsätta sig och att du ska bli drabbad av detta. Lyckligtvis svarar vardera make för sina egna skulder inom svensk rätt, vilket framkommer av 1 kap. 3 § ÄktB. Du blir därför inte skyldig att överta en skuld efter din maka. Däremot minskar ju hennes egendom, vilket bidrar till att du också vid en bodelning får ut ett mindre värde efter en hälftendelning av all giftorättsgods.

Vid bodelningen är vardera make skyldig att redovisa för sin egendom enligt 9 kap. 3 § ÄktB. Detta innebär att det vore olagligt för makarna att gömma undan och spara egendom.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor! Annars är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Therese YngweRådgivare