FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/12/2018

Värdeökning av enskild egendom

Jag fick 2 miljoner i kontanter från mina förädrar som enskild egendom, med tillägget att även avkastningen skall vara enskild egendom. Dessa pengar användes sedan till inköp av en villatomt och delfinansiering av ett villabygge. Efter 15 år har villans värde trefaldigats. Vid skilsmässa, vilket belopp anses vara min enskilda egendom - 2 miljoner eller 6 miljoner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken listas vad som utgör enskild egendom. Av din fråga framgår inte riktigt om du har fått kontanterna i gåva, genom testamente eller i arv. Om du erhållit pengarna på något av dessa sätt utgör de enskild igenom enligt 7:2 2-4 p. ÄktB, eftersom det villkorats att egendomen ska vara din enskilda.

Av 7:2 6 p. ÄktB framgår att vad som har trätt istället för enskild egendom även utgör enskild egendom. Av din fråga framgår att pengarna användes till att köpa en villatomt och finansiering av ett villabygge, vilket innebär att villan och dess tomt utgör enskild egendom. Villan utgör s.k. surrogat för den enskilda egendomen, då denna har trätt in istället för pengarna.

Det är således 6 miljoner, alltså villans värde idag som utgör enskild egendom. Jag vill dock förtydliga att när man ser till värdeökningar i samband med bodelning är det i regeln inte relevant. Det är själva villan som undantas, inte dess värde. På grund av detta är det därför inte möjligt att inkludera villan men undanta 6 miljoner av giftorättsgods, eftersom att det är själva villan som ställs utanför bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Aksinja RönnlundRådgivare