Värdeökning av bostad

Hej, jag och min sambo äger en villa som vi köpte år 2000 för 2,4 milj. Vi har lån på 1,8 miljoner och min sambo har satt in 600.000 kr i huset vilket vi har skrivit papper på. Vi ska separera och jag kommer skaffa ett annat boende eftersom jag inte har råd att bo kvar i huset själv. Vi funderar på om min sambo ska bo kvar i huset och ta över mina 50% i lån samt ägarskap. Huset är ju troligtvis mer värt idag än när vi köpte det. Har jag rätt till en eventuell värdeökning av huset och hur går man då till väga? Med vänlig hälsning Marie

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga!

Det är högst troligt att det skett en värdeökning på bostaden och precis som du nämner har du rätt till den värdeökningen. Kontakta en mäklare för en värdering av er bostad.

Vad gäller lånen är det er bank ni måste kontakta. Banken måste godkänna att lånet skrivs över från dig till din sambo.

Ett rimligt pris för bostaden är att din sambo betalar dig mellanskillnaden av det marknadsmässiga värdet på bostaden efter skulderna har dragits av(om banken godkänt att de förs över dvs).

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare