Vårdcentral missade skada i hand, har patienten rätt till skadestånd?

Hej. För 1 månad sen föll jag så olyckligt att jag satte mig på vänstra hand. jag kände att det knäckte till och något blev fel värken olidlig. Jag sökte akut vård. Blev skickad på röntgen där dom konstatera inga fel på armen .Så veckorna gick o värken bara ökade så jag tog kontakt via vårdcentralen fick en ny akut remiss på röntgen vårdcentral läkaren skulle ringa upp mig senare på eftermiddagen . Svaret dom hade missat en spricka på handleden en vecka senar ett nytt påpekande efter en ytterligare granskning av röntgenplåtarna det var två sprickor på handleden .Dom fixera min handled igår, kan jag kräva skadestånd för två missar att upptäcka dom två sprickor jag hade och jag hade ingen smärtlindring fram tills igår ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man är missnöjd med vården ska man i första hand vända sig till den vårdgivare som har haft hand om vården för att ta upp vad man är missnöjd med. Om man inte kommer fram till en lösning varken med läkaren eller ansvarig ledning kan man vända sig till Patientnämnden.

Patientnämnden hjälper patienter att lösa problem som uppstått i kontakten med hälso- och sjukvården. De är en fristående och opartisk instans som inte gör egna medicinska bedömningar eller tar ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. I sista hand kan du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Dit kan du vända dig om du anser att det begåtts allvarligt fel och att man inte fått den vård man skulle ha. Patientnämnden kan hjälpa en att göra en anmälan. IVO tar bara emot ärenden som är max 2 år gamla.

Om man har skadats av offentlig vård kan man ha rätt till ersättning genom Patientskadelagen. I så fall ska man vända sig till Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag (Patientförsäkringen LÖF). Enligt Löf måste patienten lidit av en patientskada. En patientskada är enligt patientskadeslagen när en patient drabbas av lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om rätt åtgärder hade utförts vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården. Huruvida du har rätt till ersättning är svårt för mig att avgöra då jag inte har alla detaljer och inte den kunskap som krävs.

Du kan anmäla en patientskada på Löf:s hemsida https://lof.se/patient/anmal-en-skada/ . När din anmälan kommer in gör Löf en utredning för att kunna bedöma om du har rätt till ersättning.

Hoppas du blir nöjd med svaret på din fråga och tveka inte att kommentera nedan om du har någon ytterligare fråga.

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare