FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/10/2020

Var stämmer jag ett företag?

Hej!

Min fråga gäller följande

Jag rakade ut för att få en röntgenapparat i huvudet på en tandläkarmottagning i Linköping.

Tänker stämma bolaget - deras reg, adress ligger i Göteborg.

År det till Göteborgstingsrätt som stämningen ska sändas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Behörig domstol för bolag är domstolen i den ort där bolagets styrelse har sitt säte (10 kap. 1 § tredje stycket rättegångsbalken). Är bolagets säte registrerat i Göteborg så är det mycket riktigt Göteborgs tingsrätt som stämningsansökan ska skickas till. Så bör vara fallet när bolagets adress är i Göteborg och de inte har angivit någon annan ort för sitt säte.

Jag kan tillägga att som ett alternativ till stämning i domstol finns det en möjlighet att begära patientskadeersättning för personskador som uppkommit i samband med undersökning, vård eller behandling (6 § femte punkten patientskadelagen). Det kan vara värt att kolla upp då en domstolsprocess kan vara både tidskrävande och mödosam.

Behöver du hjälp med att utforma din stämningsansökan är du välkommen att ta hjälp av någon av våra jurister här: https://lawline.se/boka

Hoppas att svaret har varit till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare