Var ska mina utländska kapitalförsäkringar beskattas?

Hej,

Jag har bott utomlands i drygt 30 år och flyttade hem till Sverige med min hustru för ett antal år sedan. Min hustru var engelsk medborgare. Vi har båda utländska kapitalförsäkringar (våra pensioner). Vid hemflytten var det klart att jag skulle betala avkastningsskatt på mina kapitalförsäkringar i Sverige, men enligt ett dokument från Skatteverket var det annorlunda för min hustru (tyvärr kan jag inte hitta dokumentet ifråga). Som engelsk medborgare boende i Sverige och med kapitalförsäkringarna i Österrike skulle/kunde hennes avkastning beskattas i Österrike.

Nu har situationen ändrats. Min hustru blev svensk medborgare i februari förra året (2018) men kapitalförsäkringarna skall beskattas baserat på ingångsvärdena januari 2018 då hon fortfarande var utländsk medborgare. Skall hon betala avkastningsskatt i Sverige eller Österrike för 2018. Tacksam för hjälp.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om din hustru ska betala avkastningsskatt i Sverige eller i Österrike för tiden då hon ännu inte var svensk medborgare.

Då din hustru under den aktuella beskattningstidpunkten var engelsk medborgare boende i Sverige, men kapitalförsäkringar i Österrike, gäller att Österrike beskattar kapitalet enligt österrikisk lag, då detta framgår av den territoriella skattskyldigheten. Efter att kapitalet har beskattats i Österrike, kan hon begära skattebefrielse i Sverige för det kapitalet, så kallad "excempt". Detta innebär att Sverige avstår från att beskatta samma kapitalförsäkring som Österrike redan har beskattat, för att undvika dubbelbeskattning som tyvärr är vanligt förekommande.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare