Var ska min gambiska fru på intervju efter ansökan om uppehållstillstånd?

Jag är gift och har ett barn med en gambisk kvinna.

De kom till Sverige för ett år sedan på ett besöks visum för att vi skulle ordna med alla dokument rörande vår dotter. Då det framkom under julhelgen genom bekanta att om dom reste tillbaka till Gambia utan min närvaro skulle vår dotter riskera att bli omskuren. Vi ansökte därför om uppehållstillstånd för frun.

Vi väntar nu på besked att vårt ärende skall börja handläggas.

Min fråga är då var intervjun kommer att ske då vi ansökte här i Sverige.mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort bakgrundsinformation

Som huvudregel anger Migrationsverket att en person som endast har besöksvisum kan söka uppehållstillstånd för förlängning av detta visum men inte bosättning här i Sverige. Det finns dock en möjlighet för personer som har barn med en svensk medborgare, alternativt har ett barn som är svensk medborgare att få uppehållstillstånd i Sverige även om hen inte haft ett uppehållstillstånd tidigare.

Var kommer intervjun ske?

Intervjun kommer ske på en svensk ambassad eller ett svenskt generalkonsulat där din fru har sin hemvist, d.v.s där hon bor. Som jag har förstått det är hon endast på besöksvisum i Sverige och i sådana fall är Gambia hennes hem och därmed även platsen där intervjun ska hållas. Nu är det så att Sverige inte har en ambassad i Gambia men de har däremot ett konsulat i Banjul i Gambia. Det är således där intervjun ska hållas. Jag skulle rekommendera dig att kontakta konsulatet eftersom konsulat kan ha olika verksamhetsområden beroende på dess omfattning. Det kan finnas honorörskonsulat eller generalkonsulat. Ni ska ha intervjun på ett generalkonsulat.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare